Monday, December 3, 2018

Kaedah-Kaedah Asas Ajar Anak Membaca

Masih ingatkah bagaimana cara belajar membaca semasa kecil dahulu?

Saya masih ingat diajar oleh guru di tadika membaca abc. Kami menyanyi lagu abc beramai-ramai di dalam kelas dengan gembiranya. Kemudian belajar membaca ba, ca, da dan banyak lagi.

Itulah salah satu kaedah dan teknik untuk mengajar anak kecil membaca.

Seiring dengan perkembangan ilmu dan bahasa, kini kaedah dan teknik belajar membaca tidak terhad kepada satu kaedah sahaja. Ada pelbagai teknik dan kaedah yang boleh digunakan untuk mengajar anak membaca. Walau bagaimanapun, setiap kaedah ada kebaikan dan kelemahannya.


Kaedah Abjad

Kaedah yang sudah digunakan sejak lama dahulu ialah kaedah abjad.  Kaedah ini juga dikenali sebagai kaedah mengeja atau membatang suku kata. Melalui kaedah ini, anak diajar mengenal dan mengecam huruf a hingga z. Ada 26 huruf kesemuanya. Anak juga diajar tentang huruf vokal dan huruf konsonan, huruf besar dan huruf kecil. Seterusnya anak diajar membaca suku kata dari huruf -huruf yang telah dipelajari iaitu gabungan konsonan dan vokal yang membentuk suku kata seperti ba,ca,da, fa, ga, ha sehingga akhir. Melalui latih tubi, anak akan mahir menyebut suku kata atau pola suku kata yang pelbagai. Apabila anak sudah lancar menyebut suku kata, anak dilatih membaca perkataan seterusnya membaca ayat dan cerita pendek.

Kaedah Fonik

Kaedah fonik adalah kaedah yang





No comments:

Post a Comment